2023 KPSS Öğretmenlerinden Atama Çağrısı: “2025 Geldi, Artık Atanmak İstiyoruz!”
2023 yılında Kamu Personel Seçme Sınavı’na (KPSS) giren öğretmenler, sınav sonuçlarına göre atanmayı beklerken, mülakat süreçlerinden kaynaklanan belirsizlik nedeniyle mağduriyet yaşamaya devam ediyorlar. Öğretmenler, Cumhurbaşkanı’nın “Kamuya alımlarda mülakatlar kaldırılacak” vaadine rağmen mülakatlara girmenin hayal kırıklığını yaşarken, başarı sıralamalarının korunması için haklarını aramaya devam ediyorlar. Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yapılan mülakatların adil olmadığına dikkat çekerek, yaşadıkları maddi ve manevi yıpranmanın artık sona ermesini talep ediyorlar.
Bihaber İçerik
Uzun Yılların Çabası Karşılık Bulmuyor
Türk Dili ve Edebiyatı öğretmeni olarak, üç yıl boyunca gece gündüz demeden çalıştığım KPSS’de alanımda 40 bin kişi arasından ilk 350’ye girdim. Ancak Milli Eğitim Bakanı’nın “Mülakatları, mülakat gibi yapacağım” açıklaması, büyük bir hayal kırıklığına sebep oldu. Zira Cumhurbaşkanı’nın 2023 genel seçimlerinde verdiği “Kamuya alımlarda mülakatlar kalkacak” sözü, birçok öğretmen gibi benim de umutlarımı yeşertmişti.
2018’den beri uygulanan KPSS puanlarının yuvarlanması (yani KPSS’de alınan puanın mülakatta da aynen verilmesi) süreci devam ediyordu. Fakat 2023’te uygulanmak istenen mülakat sistemiyle büyük mağduriyetler ortaya çıktı. Bağıl değerlendirme sistemiyle, puan yığılmalarının yoğun olduğu bu sınavda yarım puanlık bir fark bile adayları kontenjan dışında bırakabiliyor. Temmuz ve Ağustos aylarında gerçekleştirilen mülakatlarda, adaylardan ders anlatımı beklenmedi, yalnızca eğitim bilimleri, genel kültür ve alan bilgisiyle ilgili üç soru soruldu. Ders planı yapmamız istenirken, uygulama beklenenin çok dışında kaldı.
Mülakat Sonuçlarının Açıklanmasıyla Doğan Haksızlık
19 Eylül Perşembe günü E-Devlet üzerinden yanlışlıkla açıklanan mülakat sonuçları, büyük bir haksızlığı gözler önüne serdi. Ben, İstanbul Siyavuşpaşa Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi’nde mülakata girerken KPSS puanımdan sadece 0,41 puan fazla aldım. Ancak İzmir’de mülakata giren bir arkadaşım, benden çok daha düşük KPSS puanına sahip olmasına rağmen, mülakattan 6,44 puan fazla alarak beni geçti. Yüzlerce adayın sıralamasını değiştiren virgüllerle oynamalar bile mağduriyet yaratırken, +5, +8 ve hatta +10 puanlık artışlar haksızlıkları daha da belirgin hale getiriyor. Bu durum kabul edilemez.
Adalet İsteyen Öğretmenler Mağduriyetlerini Dile Getiriyor
Ben de dahil olmak üzere binlerce öğretmen, mülakatlarda torpil ve adam kayırmanın kapılarını aralayan bu sisteme zorla dahil olduk. Türkçe öğretmeni olarak 11 Temmuz 2024’te İstanbul Kadıköy Mesleki ve Teknik Lisesi’nde girdiğim mülakatta, sonuçların adil olmadığını düşündüğüm için büyük bir hayal kırıklığı yaşadım. Milli Eğitim Bakanlığı, iki ay süren bekleyişin ardından mülakat sonuçlarını E-Devlet üzerinden kısa bir süreliğine paylaştı. Sonrasında geri çekilen bu sonuçlar, birçok öğretmenin puanlama sistemine olan güvenini sarstı.
Örneğin, Türkçe branşında atama puanı 80.4 iken, daha düşük KPSS puanına sahip adayların mülakatta +7, +13 gibi yüksek puan artışlarıyla karşılaştığını gördük. Bu durum sadece Türkçe branşında değil, sosyal bilgiler, biyoloji, tarih ve özel eğitim gibi birçok branşta da yaşandı. Puanların, şehirden şehire ve komisyondan komisyona değişiklik göstermesi büyük bir eşitsizlik yaratıyor.
Erzurum ve İzmir gibi şehirlerde mülakata giren öğretmenler en az +4 puan alırken, İstanbul ve Bursa gibi şehirlerde bu artışlar oldukça düşük kaldı. Bu şehirler arası farklar, düşük puanlı öğretmenlerin atanma şansını artırırken, yüksek puanlı öğretmenlerin elenmesine neden oldu. 78 puanın 85’e, 71 puanın 91’e çıkarılması, torpil iddialarını da gündeme getiriyor.
Çözüm: KPSS Puanına Göre Atama Yapılması
Bu haksızlıkların önüne geçmek için yapılması gereken en doğru şey, KPSS puanlarının aynen kullanılarak atamaların gerçekleştirilmesidir. 20 bin atama kontenjanındaki tüm öğretmenlerin KPSS puanlarına göre atanmasıyla adalet ve liyakat sağlanabilir. Böylece emek veren öğretmenler hak ettikleri yerlere ulaşarak ülkemizi daha ileriye taşıyacak yeni nesiller yetiştirebilirler. Liyakatli bir atama süreci ile herkesin hakkının korunduğu bir sistem oluşturulmasını umuyoruz.
Sonuçların İvedilikle Yayınlanması Bekleniyor
Branşım coğrafya, ancak atama bekleyen tüm öğretmenlerin hisleri ortak. Bizler, bir buçuk yıldır mülakat sonuçlarının açıklanmasını ve adil bir atama süreci yaşanmasını bekliyoruz. Şehirden şehire değişen puanlar ve kriterler yüzünden elenmek istemiyoruz. KPSS puanlarına göre atama yapılması ve mülakatların adil bir şekilde tamamlanması gerektiğini savunuyoruz. Artık sürecin hızlanmasını ve 2025 yılına yeni bir başlangıç yapmayı dört gözle bekliyoruz.
Çevre ve Sürdürülebilirlik Editörü
Melis Kolcu, Bihaber.tr’nin çevre ve sürdürülebilirlik editörü olarak, ekoloji, çevre koruma ve sürdürülebilir yaşam konularında derinlemesine bilgi sunar. Çevre bilincini artırmayı ve sürdürülebilir çözümleri desteklemeyi hedefleyen Melis, yeşil teknolojiler, iklim değişikliği ve çevresel politika üzerine kapsamlı ve etkili içerikler üretir. Melis’in bilgi dolu analizleri ve tutkulu yaklaşımı, Bihaber.tr’yi çevre ve sürdürülebilirlik haberlerinde öne çıkaran bir kaynak haline getirir.
Tek isteğimiz hakkımız yenmeden en kısa zamanda atanmak atama bekleyen öğretmenler çok yoruldu…
KPSS’ye boşuna girmedik hakkımızı yemeyin