Her kurumsal ve kamusal işletme, sivil toplum kuruluşu, influencer veya startup temelde aynı sorumluluğa ve amaca sahiptir. O da varlığını sürdürmektir. Bunun temel koşulu ise markalaşmaktır. Web 2.0 ile birlikte hayatımıza giren “dijital” odağında bu sorumluluk ve amaç kabuk değiştirerek yeni bir anlam kazanmıştır. Dijital markalaşma olarak literatüre geçen bu kavram, günümüzde e-Ticaretin de olmazsa olmazı haline gelmiştir.
Etkileşimlilik, paylaşımlılık ve katılımcılık olgularını temel alan web 2.0, iş süreçlerinde kullanılan birçok kavramın değişmesine, dönüşmesine ve yeniden anlamlandırılmasına sebep olmuştur. Genel olarak “dijital” terimiyle yeni bir anlam kazanan ve nitelenen bu kavram ve olgulardan biri de ticarettir. Dijital dönüşümün bir sonucu olarak literatürde yer edinen ve “e-ticaret” olarak kavramsallaşan yeni nesil ticaretin odağında ise elektronik ortamda mal ve hizmet alışverişi vardır.
E-Ticaretin Olmazsa Olmazı Dijital Markalaşma
“Dijital” terimiyle yeni bir anlam kazanan ve nitelenen bu kavram ve olgulardan bir diğeri de “markalaşma”dır. Dijital dönüşümün bir sonucu olarak literatürde yer edinen ve “dijital markalaşma” olarak kavramsallaşan, bütünleşik pazarlamanın bu yeni nesil öğesinin odağında ise dijital pazarlama ve marka yönetimi – iletişimi kavramlarının bütünleşik ve eş zamanlı olarak uygulanması vardır. Bu arada her e-ticaret girişimcisi teknik, hukuksal ve bütünleşik pazarlama odağında bir olmazsa olmazlar listesine sahiptir. Bu sorumlulukların süreç boyunca yerine getirilmesi o girişimi, başarıya bir adım daha yaklaştırır.
Bu yazıda konumuz dijital markalaşma olduğu için direkt olarak “Bütünleşik Pazarlama” odağında meseleyi irdeleyeceğiz.
Dijital Markalaşma Kavramının Önemi
Kavramsallaştırarak iletişim ve pazarlama literatürüne kazandırmış olduğum dijital markalaşma kavramını özellikle e-ticarette bu denli önemli kılan temelde üç unsur vardır; Buna göre, e-ticaret için dijital markalaşma önemli;
- Çünkü kullanıcılar dijitalde,
- Çünkü rakipler dijitalde,
- Çünkü gelecek dijitalde
İşte, biraz da bu sebeplerden dolayı dijital markalaşma işletmeler için hele ki e-ticaret girişimcileri için bir lüks veya ertelenebilir bir strateji olmanın ötesinde, aslında tam manasıyla bir mecburiyettir. Özellikle de globalleşme amacı taşıyan her marka, startup veya e-ticaret işletmesi, dijital markalaşmayı temel strateji olarak benimsemek ve uygulamak zorundadır.
Bu arada dijital markalaşma olgusunu göz ardı ediyorsanız ve bunu da raf rekabetinize ya da perakendedeki yaygınlığınıza güvenerek yapıyorsanız pandemi dönemini hatırlayın. Tüm mekânlar, alışveriş merkezleri kapalıydı. Sokağa çıkma yasağı vardı. O günlerde tek çözüm e-ticaretti. Ancak unutmayın ki sizinle aynı sektörde, aynı ürünü, aynı rekabetçi unsurları kullanarak satan on binlerce rakibiniz var. Dolayısıyla rakiplerinizi de hiç hafife almamalısınız. Hepsi bir kenara, Philip Kotler’in dediği gibi “dijital yıkım” diye bir realite var. Bir girişim piyasaya girebilir ve bir anda mevcuttaki pazar hâkimiyetinizi büyük oranda kaybetmenize neden olabilir. Üstelik iyi optimize edilmiş dijital varlıklarınıza rağmen bunu yaşayabilirsiniz. Marka ismi vermek istemiyorum ancak bunun birçok örneği var. O yüzden, sadece dijitalde bulunmak da yeterli değildir. Zaten biraz da bu nedenle e-ticaret söz konusu olduğunda sürekli olarak “dijital markalaşma” kavramına vurgu yapıyorum.
Peki dijital markalaşma için neler gerekiyor? Bu soru bir sonraki makalenin konusu olsun. Çünkü bunun birkaç cümle veya bir paragrafla geçiştirilecek bir yanıtı yok.
Yazıyı notalayacağım ancak bundan önce, tekrar etmekte yarar var diye düşünerek şu bahsi yeniden aktarmak istiyorum; her e-ticaret girişimcisi teknik, hukuksal ve bütünleşik pazarlama odağında bir olmazsa olmazlar listesine sahiptir. Bu yükümlülüklerin uygulanması o e-ticaret firmasına başarıyı getirir. Bu yazıda konumuz dijital markalaşma olduğu için konuyu “Bütünleşik Pazarlama” odağında değerlendirdik. Bunu yaparken dijital markalaşma önemlidir farkındalığını sağlamaya çalıştık. Bir önceki paragrafta belirttiğim üzere dijital markalaşma ama nasıl? veya dijital markalaşma için neler gerekiyor? sorularını bir sonraki yazıda yanıtlayalım.
Hem böylece e-ticaretin olmazsa olmazı olarak nitelediğimiz dijital markalaşmanın ne anlam ifade ettiğini ve hangi dinamikleri barındırdığını da daha ayrıntılı bir biçimde aktarmış oluruz.
Branding Türkiye – Founder
Branding Türkiye – Founder Dijital Markalaşma Uzmanı / Akademisyen / Yazar / Mentor
“Harika bir yazı. Dijital markalaşmanın önemini ve stratejilerini bu kadar net bir şekilde anlattığınız için teşekkürler. Başarılarınızın devamını dilerim!” 🎉